המפתח לבידול בשוק רווי- לספקי גפ"ן
- ליאת כהן
- 9 בינו׳
- זמן קריאה 5 דקות
מדוע רוב ספקי התוכניות החינוכיות נותרים "בלתי נראים" למנהלי בתי ספר
כספק תוכניות חינוכיות במאגר משרד החינוך, אתה מכיר את התסכול. אתם מציעים תוכנית איכותית, עם תכנים מעולים, מחקר מגבה ומתודולוגיה מוכחת. ובכל זאת, מנהלי בתי הספר בוחרים בתוכניות של המתחרים. מדוע?
אפשר למצוא את התשובה במה שסיימון סינק, אחד מהוגי הדעות המובילים בעולם בתחום המנהיגות והשיווק, מכנה "מעגל הזהב".
תיאוריה זו עשויה לשנות באופן דרמטי את האופן שבו אתם מציגים את התוכנית החינוכית שלכם ולהפוך אתכם מ"עוד ספק" ל"בחירה המתבקשת" עבור מנהלי בתי ספר.
מהו "מעגל הזהב" ומדוע הוא רלוונטי במיוחד לתוכניות חינוכיות?
מעגל הזהב של סינק מורכב משלוש שכבות:
המה (What): מה אתם עושים? מהי התוכנית שלכם?
האיך (How): כיצד אתם עושים זאת? מהי המתודולוגיה שלכם?
הלמה (Why): מדוע אתם עושים את מה שאתם עושים? מהי האמונה או המטרה שמניעה אתכם?
רוב ספקי התוכניות החינוכיות מתקשרים מבחוץ פנימה: הם מתחילים במה (יש לנו תוכנית לפיתוח כישורי מנהיגות), ממשיכים לאיך (אנחנו משתמשים בשיטות חדשניות כמו למידה מבוססת פרויקטים) ולעיתים רחוקות מגיעים ללמה.
סינק טוען שארגונים מעוררי השראה פועלים בדיוק בכיוון הפוך: הם מתחילים בלמה, ממשיכים לאיך ומסיימים במה.
המוח כגורם מכריע בבחירה: הביולוגיה מאחורי מעגל הזהב
אחת התובנות המרתקות של סינק קשורה לאופן שבו המוח האנושי מקבל החלטות. החלק הלימבי של המוח, האחראי על רגשות ותחושות בטן, מעורב בקבלת החלטות לפני החלק הניאו-קורטיקלי האחראי על חשיבה רציונלית.
כאשר אתם מתחילים בלמה, אתם יוצרים קשר ישיר עם החלק הלימבי של המוח של מנהל בית הספר - זה שבאמת מקבל את ההחלטות. לעומת זאת, כאשר אתם מתחילים במה, אתם פונים לחלק הרציונלי, שיכול לעבד נתונים אך לא באמת "לחוש" את הערך.
זהו הבדל קריטי בשוק רווי, שבו רוב התוכניות נשמעות דומה ברמה הרציונלית.
יישום מעגל הזהב בשיווק תוכניות חינוכיות
1. התחילו בלמה - זהו את האמונה המרכזית שלכם
לפני שאתם מזכירים את פרטי התוכנית, שאלו את עצמכם:
מדוע הארגון שלכם קיים מלבד להרוויח כסף?
איזה שינוי אתם רוצים לחולל במערכת החינוך?
איזו אמונה מהותית מניעה את עבודתכם?
דוגמה חלשה (ללא למה): "אנו מציעים תוכנית לפיתוח חשיבה ביקורתית עם מערכי שיעור מפורטים ומתודולוגיה מוכחת."
דוגמה חזקה (עם למה): "אנו מאמינים שכל תלמיד ראוי לפתח את הכלים להטיל ספק, לנתח ולהעריך את המידע העצום שמקיף אותו. בעולם של מידע מניפולטיבי והטיות, אנו רואים בחשיבה ביקורתית מיומנות הישרדות. לכן, פיתחנו מתודולוגיה ייחודית שמעצימה מורים להנחיל כישורים אלו באופן טבעי בכל מקצוע."
2. הסבירו את האיך - המתודולוגיה הייחודית שלכם
רק לאחר שהבהרתם את הלמה, עברו להסביר כיצד הגישה שלכם מממשת את האמונה המרכזית:
מהי הגישה הייחודית שלכם?
מהם העקרונות המנחים את המתודולוגיה?
כיצד הגישה שלכם שונה מהמקובל?
דוגמה: "כדי לממש חזון זה, פיתחנו את שיטת 'חשיבה בשכבות' המשלבת חמישה עקרונות מנחים שהוכחו במחקר: למידה דרך דילמות אותנטיות, מודל שאילת שאלות עומק, זיהוי הטיות קוגניטיביות, ניתוח מקורות מרובים, ורפלקציה מובנית. אנחנו לא מלמדים חשיבה ביקורתית כמקצוע נפרד אלא משלבים אותה בצורה אורגנית בתוך מקצועות הליבה."
3. לבסוף, הציגו את המה - פרטי התוכנית הקונקרטיים
רק בשלב זה, לאחר יצירת הקשר הרגשי וההסבר על הגישה הייחודית, הציגו את פרטי התוכנית:
מה כוללת התוכנית בפועל?
אילו חומרים, משאבים או כלים אתם מספקים?
מהן התוצאות המדידות?
דוגמה: "התוכנית כוללת 20 מערכי שיעור מותאמים לכל שכבת גיל, ערכת כלים דיגיטלית למורים, הכשרה מקצועית של 15 שעות, וליווי מתמשך. בתי ספר שיישמו את התוכנית דיווחו על עלייה של 35% בהישגי התלמידים במשימות הדורשות ניתוח ביקורתי, ושיפור של 28% במדדי המוטיבציה ללמידה."
חמישה עקרונות נוספים:
1. "אנשים אינם קונים מה שאתם עושים, הם קונים מדוע אתם עושים זאת"
מנהלי בתי ספר אינם בוחרים תוכנית רק בשל מאפייניה, אלא בשל התאמתה לחזון ולערכים שלהם.
כאשר הלמה שלכם מהדהד עם הלמה שלהם, נוצר חיבור ברמה עמוקה יותר משיקולים טכניים.
יישום מעשי: התחילו כל פגישה או מצגת למנהל בית ספר בשיתוף הלמה שלכם, ואז הקשיבו לחזון שלו. חפשו את נקודות ההשקה.
2. "המטרה אינה לעשות עסקים עם כל מי שזקוק למה שיש לכם. המטרה היא לעשות עסקים עם אנשים שמאמינים במה שאתם מאמינים"
לא כל בית ספר יהיה הלקוח האידיאלי עבורכם, וזה בסדר. חפשו שותפים שחולקים את האמונות והערכים שלכם.
יישום מעשי: במקום לנסות לשווק לכל בית ספר, זהו את בתי הספר שחזונם מתיישר עם הלמה שלכם. התמקדו בהם והשקיעו זמן בבניית קשרים משמעותיים.
3. "מנהיגות דורשת שני דברים: חזון של העולם שאינו קיים עדיין, ויכולת לתקשר אותו בבהירות"
כספק של תוכנית חינוכית, אתם למעשה מנהיגים המנסים להוביל שינוי במערכת החינוך.
יישום מעשי: פתחו "חזון חינוכי" ברור שמתאר את העולם שאתם שואפים ליצור באמצעות התוכנית שלכם. נסחו אותו במילים פשוטות וחזקות, בלי ז'רגון מקצועי.
4. "האמון מתחיל להיבנות כאשר אנו רואים שלאדם אחר יש אינטרסים דומים לשלנו"
בשוק רווי, האמון הוא המשאב היקר ביותר. מנהלים רבים חוששים שספקים רואים בהם רק "עוד לקוח".
יישום מעשי: הדגישו את ההשקעה שלכם בתחום החינוך מעבר לאספקט המסחרי. שתפו במחקרים שערכתם, במאמרים שפרסמתם, בכנסים שהשתתפתם בהם - כל מה שמראה שאתם שותפים אמיתיים למשימה החינוכית.
5. "קל יותר להחזיק באמונות שלך 100% מהזמן מאשר 98% מהזמן"
עקביות בין הלמה, האיך והמה היא קריטית ליצירת אמינות.
יישום מעשי: בחנו כל היבט של התוכנית שלכם - מהתכנים, דרך השיווק ועד לאינטראקציות עם בתי ספר - וודאו שכולם משקפים את הערכים והאמונות המרכזיות שלכם.
הדגמה:
מקרה 1: ממיקוד במיומנויות למיקוד בערכים
לפני: תוכנית שהתמקדה בפיתוח מיומנויות טכניות והגדירה את עצמה כ"תוכנית המספקת מערכי שיעור בתחומי המדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה".
אחרי: התוכנית הגדירה מחדש את עצמה: "אנו מאמינים שכל ילד, ללא קשר לרקע חברתי-כלכלי, ראוי להזדמנות לפתח חשיבה יצירתית ולהיות יוצר טכנולוגי ולא רק צרכן פסיבי. אנו מכשירים את דור המחר להיות פותרי בעיות ויזמים שישנו את העולם."
מקרה 2: מתוכנית להעשרה לתוכנית עם חזון חברתי
לפני: תוכנית אמנות התמקדה במאפיינים טכניים: "מגוון סדנאות אמנות בהנחיית אמנים מקצועיים, כולל ציור, פיסול וצילום."
אחרי: התוכנית התמקדה בלמה: "אנו מאמינים שאמנות היא לא מותרות אלא זכות בסיסית וכלי חיוני לפיתוח זהות, ביטוי עצמי ופתרון בעיות יצירתי. בעולם המקדש תשובות סטנדרטיות, אנו מטפחים את היכולת לחשוב אחרת ולראות אפשרויות חדשות."
חמישה צעדים מעשיים ליישום:
1. ערכו סדנת "למה" פנימית
קיימו מפגש עם כל הצוות וחקרו לעומק: מדוע אתם עוסקים בחינוך? מהי האמונה הבסיסית שמניעה אתכם? מהו השינוי שאתם רוצים לראות בחינוך? תעדו את התשובות ונסחו מהן הצהרת "למה" ברורה וממוקדת.
2. מפו את נקודות החיבור בין ה"למה" לתוכנית
צרו קשר ברור בין האמונה המרכזית שלכם לבין כל רכיב בתוכנית. רכיבים שאינם מתחברים בבירור ל"למה" - שקלו להסיר או לשנות.
3. ארגנו מחדש את חומרי השיווק
עצבו מחדש את כל חומרי השיווק כך שיתחילו ב"למה", ימשיכו ב"איך" ורק לבסוף יתארו את ה"מה". הקפידו שהמסר יהיה עקבי בכל הפלטפורמות.
4. התאמנו על פיצ' של "למה"
פתחו ושננו פיצ' של 60 שניות שמתחיל ב"אנחנו מאמינים ש..." ומתאר את החזון שלכם. התאמנו עליו עד שתוכלו למסור אותו בצורה אותנטית ומשכנעת.
5. אספו עדויות המתחברות ל"למה" שלכם
במקום להתמקד רק בנתונים טכניים (כמה תלמידים השתתפו, ציונים וכו'), אספו סיפורים ועדויות שמדגימים כיצד התוכנית שלכם מגשימה את ה"למה" שלכם. אלו יהיו חזקים הרבה יותר בשכנוע מנהלים.
לסיכום
בשוק של תוכניות חינוכיות מאושרות, המלא במתחרים המציעים פתרונות דומים, היכולת לתקשר את ה"למה" שלכם בצורה ברורה ואותנטית היא שתבדיל אתכם מהמתחרים.
מנהלי בתי ספר, בדיוק כמו כל בני האדם, מונעים קודם כל על ידי רגשות וערכים, ורק אחר כך על ידי נתונים ועובדות.
הם רוצים לבחור תוכניות שמתיישרות עם החזון שלהם לבית הספר ולא רק כאלה שנראות טוב על הנייר.
כאשר אתם מתחילים ב"למה" - באמונה המרכזית שמניעה אתכם - אתם לא רק משווקים תוכנית, אתם מזמינים את מנהלי בתי הספר להצטרף למסע משותף לשינוי החינוך. וכפי שסינק מזכיר לנו: "אנשים אינם קונים מה שאתם עושים; הם קונים מדוע אתם עושים זאת."
המנהלים שיבחרו בכם לא יעשו זאת רק בשל איכות התוכנית, אלא בשל האמונה המשותפת במה שחינוך יכול וצריך להיות. וכאשר יש התיישרות כזו של ערכים, התוכנית לא רק "נמכרת" - היא מיושמת בהתלהבות, מתפתחת ומשפיעה באמת על התלמידים.