למנהלי עמותות: האם הפעילות החינוכית שלכם באמת משרתת את המטרות שלכם?
- ליאת כהן
- 15 באוק׳
- זמן קריאה 3 דקות
איך לוודא שהתוכנית החינוכית של העמותה מניבה אימפקט אסטרטגי?
האם העמותה שלכם משקיעה משאבים, זמן וכסף בפעילות חינוכית - סדנאות, תכניות הכשרה - אבל אם נבדוק לעומק נגלה שהפעילות החינוכית הזו לא ממש מקדמת את המטרות האסטרטגיות של הארגון?
זה קורה כי קל מאוד להיסחף - לעשות דברים שנראים טוב, שנוחים, או שפשוט "כולם עושים".
אבל בסוף, אם הפעילות החינוכית לא משרתת את החזון האסטרטגי שלכם, אתם פשוט מפזרים משאבים.
אז איך בודקים?
לפני שנתחיל לבדוק, בואו נבין מה זה בכלל אומר.
פעילות חינוכית משרתת יעדים אסטרטגיים כאשר:
היא תורמת ישירות להשגת החזון והמשימה של העמותה
היא מקדמת אתכם לעבר המטרות הארוכות טווח שהגדרתם
היא יוצרת שינוי בקהל היעד שמתאים בדיוק למה שאתם רוצים להשיג
היא משתמשת במשאבים בצורה יעילה ביחס לתרומה שלה לאימפקט הכולל
נשמע טריוויאלי? אבל רוב העמותות לא עוברות את המבחן הזה.
6 שאלות שכל מנהל עמותה חייב לשאול לפני שמשקיע בפעילות חינוכית - ובמהלך הדרך.
1. האם הפעילות החינוכית עונה על הצורך המרכזי ביותר להשגת המטרה האסטרטגית שלנו?
איך בודקים?
· רשמו את המטרה האסטרטגית המרכזית שלכם במשפט אחד פשוט.לדוגמה: "להפחית את שיעור הנשירה מבתי הספר התיכוניים באזור X ב-50% עד 2027"
· זהו מה הגורם המרכזי שמונע אתכם מלהשיג את המטרה הזו.לדוגמה: "תלמידים נושרים כי אין להם מיומנויות חברתיות והם חשים מנוכרים"
· שאלו את עצמכם: הפעילות החינוכית שלנו עוסקת בדיוק בגורם הזה?
2. מי צריך לעבור את התהליך החינוכי כדי שנגיע למטרה?
מי הם כל קהלי היעד האפשריים שלכם?
רשמו רשימה. למשל:
המוטבים הסופיים (הילדים, המשפחות, הקהילה)
המתנדבים
הצוות המקצועי
חברי הקהילה הרחבה
מנהיגים קהילתיים
מורים או אנשי מקצוע רלוונטיים
עכשיו שאלו את עצמכם: מי מהם, אם יעבור השכלה והכשרה, ישנה הכי הרבה את המציאות לקראת המטרה שלנו?
3. מה בדיוק הם צריכים ללמוד כדי להשיג את המטרה?
עבור כל פעילות חינוכית, מלאו טבלה שעונה על שלוש שאלות: איך זה תורם למטרה האסטרטגית, למה זה חשוב ומה מלמדים.
לא כל דבר שחשוב הוא רלוונטי למטרה האסטרטגית.
4. איך נדע שהפעילות החינוכית הצליחה? מה המדדים?
שלושה סוגי מדדים חובה:
· מדדי תוצר (Outputs)- כמה אנשים השתתפו? כמה סדנאות נערכו?
· מדדי תוצאה (Outcomes)
· מדדי אימפקט (Impact)
5. האם אנחנו משקיעים את כמות המשאבים הנכונה?
צריך לוודא שאתם משקיעים אותם היכן שזה באמת משנה.
האם אתם משקיעים הכי הרבה משאבים בפעילויות עם הציון הגבוה ביותר?
או שמא יש פעילויות שמקבלות הרבה משאבים אבל תורמות מעט?
6. מה יקרה אם נבטל את הפעילות החינוכית הזו?
האם הפעילות החינוכית שלנו מחוללת/משפיעה על התקדמות לקראת המטרה?
פעילות חינוכית אסטרטגית לא רק תורמת למטרה - היא יוצרת מנגנון שמאיץ את ההתקדמות.
האם בוגרי התוכנית החינוכית שלנו הופכים למשאב לעמותה (מדריכים, מובילי קהילה)?
האם ההצלחה בפעילות החינוכית מביאה עוד הזדמנויות?
האם התהליך מתחזק ומשתפר עם הזמן?
מה עושים כשמגלים שהפעילות לא משרתת את המטרות?
גיליתם שהפעילות החינוכית שלכם לא ממש תורמת למטרות האסטרטגיות? אל תיבהלו - זה קורה. השאלה היא מה עושים עכשיו.
אופציה 1: התאמה (Adapt)
האם אפשר לשנות את הפעילות החינוכית הקיימת כך שתשרת טוב יותר את המטרות?
דוגמאות:
לשנות את קהל היעד
להתמקד בתכנים אחרים
לשנות את מבנה התוכנית
להוסיף מדדי הצלחה רלוונטיים
אופציה 2: הרחבה (Expand)
האם הפעילות החינוכית טובה אבל לא מספיקה?
דוגמאות:
להוסיף מודולים נוספים
להגדיל את קהל היעד
להעמיק את התכנים
להאריך את משך התוכנית
אופציה 3: הפסקה (Stop)
האם הפעילות פשוט לא משרתת את המטרות ואי אפשר להתאים אותה?
החלטה קשה אבל לפעמים נחוצה:
חשבו על עלות ההזדמנות - מה אתם יכולים לעשות במשאבים האלו במקום
תקשרו בכנות לכל המעורבים למה זה לא עובד
תכננו יציאה מכובדת ושמירה על קשרים
אופציה 4: החלפה (Replace)
האם צריך לבטל את הפעילות ולהחליף אותה במשהו אחר לגמרי?
שלבים:
הגדירו מה באמת נדרש להשגת המטרה
תכננו פעילות חינוכית חדשה שעונה על הצורך
פתחו פיילוט קטן לבדיקה
במקביל, צמצמו בהדרגה את הפעילות הישנה
שאלו את עצמכם
לפני שאתם מתחילים פעילות חינוכית חדשה או ממשיכים את הקיימת, עברו על השאלות האלו:
☐ האם אני יכול להסביר במשפט אחד איך הפעילות הזו תורמת למטרה המרכזית שלנו?
☐ האם זה הקהל הנכון שצריך לעבור את התהליך החינוכי?
☐ האם התכנים שאני מלמד הם בדיוק מה שנדרש כדי להשיג את המטרה?
☐ האם יש לי מדדי הצלחה ברורים שקשורים למטרות האסטרטגיות?
☐ האם אני משקיע משאבים בפרופורציה הנכונה?
☐ האם הפעילות קריטית להשגת המטרות?
☐ האם הפעילות יוצרת מעגל חיובי לקראת המטרה?
אם יש לכם יותר מ-3 תשובות "לא" - צריך לעצור ולחשוב מחדש.