top of page
חיפוש

מיקוד ובידול בשוק תחרותי- לספקי גפ"ן

  • תמונת הסופר/ת: ליאת כהן
    ליאת כהן
  • 25 במרץ
  • זמן קריאה 3 דקות

עודכן: 27 במרץ

ספקי גפ"ן מתמודדים עם שוק רווי ותחרותי. החלטות אסטרטגיות נכונות - החל מ"איזה תחום חינוכי לפתח?" ועד "כיצד למשוך את תשומת לב המנהלים?" - יכולות להבדיל בין הצלחה לכישלון בשוק מאתגר זה.


אבל כמה מספקי הגפ"ן באמת משתמשים במתודולוגיה מובנית לקבלת החלטות שיווקיות המותאמות לערכים, ליכולות ולצרכי מערכת החינוך?

למה רוב ספקי הגפ"ן מתקשים לבדל את עצמם בשוק?

הסיבות המרכזיות כוללות:

  • חוסר התאמה בין התוכן המוצע לבין הצרכים האמיתיים של מערכת החינוך

  • מסרים שיווקיים גנריים שנשמעים כמעט זהים לאלו של המתחרים

  • התמקדות במחיר במקום בערך הייחודי שמציעים לבתי הספר

  • חוסר הבנה מעמיקה של תהליכי קבלת ההחלטות במוסדות חינוך וברשויות


אני רוצה להציע לכם שיטה מובנית בת חמישה שלבים שיכולה לסייע לספקי גפ"ן לקבל החלטות אסטרטגיות מדויקות יותר ולבדל את עצמם בשוק תחרותי.


5 שלבים למיקוד וקבלת החלטות בשוק החינוכי

זיהוי נקודת הבידול האופטימלית וקבלת החלטות שיווקיות חכמות.

שלב 1: מיפוי העוצמות הפנימיות והתשוקות החינוכיות

כיזם וספק בגפ"ן, השלימו בכנות את המשפטים הבאים:

  • בתחילת דרכו של העסק, היינו הכי נלהבים ללמד ולפתח...

  • אילו תקציב ומשאבים לא היו מגבלה, היינו מציעים לבתי ספר...

  • הפרויקטים החינוכיים שבהם אנחנו מאבדים תחושת זמן הם...

  • המורים והתלמידים מתלהבים במיוחד כשאנחנו מציגים את...

  • הצוות שלנו מצטיין במיוחד בהעברת תכני לימוד בתחום...

  • אם היינו פחות מודאגים ממה שמציעים מתחרים, היינו מתמקדים ב...

  • התוכניות שמעוררות הכי הרבה תשוקה בצוות החינוכי שלנו הן...

  • אם היינו צריכים לבחור תחום התמחות אחד בלבד, היינו בוחרים...


טיפ למיקוד שיווקי חינוכי: בקשו מאנשי המפתח בארגון למלא את השאלון באופן עצמאי, ואז השוו תשובות. הדמיון והשוני יחשפו את הליבה האמיתית של הערך החינוכי שאתם מציעים.

שלב 2: יצירת תרשים המיקוד החינוכי בארבעה מעגלים

על לוח תכנון אסטרטגי, ציירו ארבעה מעגלים חופפים המייצגים את ארבעת המרכיבים הקריטיים להצלחת ספק בגפ"ן:

  1. במה אנחנו מצוינים - היכולות, המתודולוגיות וחומרי הלימוד הייחודיים שלנו

  2. מה מלהיב אותנו - התחומים החינוכיים שהצוות שלנו מתחבר אליהם ברמה ערכית

  3. מה מערכת החינוך באמת צריכה - פערים משמעותיים בתוכניות הלימודים הקיימות

  4. מה מנהלי בתי ספר מוכנים לשלם עבורו - שירותים חינוכיים בעלי ערך תקציבי מוכח

השתמשו בתשובות מהשלב הקודם כדי למלא כל מעגל. לדוגמה, אם זיהיתם שהצוות שלכם מצטיין בהוראת מיומנויות חשיבה ביקורתית, רשמו זאת במעגל "במה אנחנו מצוינים".


נקודת המיקוד האסטרטגי האופטימלית לשיווק לבתי ספר נמצאת בחיתוך של כל ארבעת המעגלים. זהו המקום שבו הארגון החינוכי שלכם יכול להציע ערך ייחודי שמנהלי בתי ספר יזהו מיד כמענה לצרכיהם.


שלב 3: ניתוח החלטות שיווקיות דרך מסננת ארבעת הקריטריונים החינוכיים

כשאתם ניצבים בפני החלטה שיווקית (פיתוח תוכנית חדשה, אסטרטגיית מכירות, גישה למכרז), בחנו אותה דרך ארבעת הקריטריונים של מודל המצפן:

  • מומחיות חינוכית: האם ההחלטה מנצלת את היכולות הפדגוגיות הייחודיות שלנו? דרגו מ-1 עד 10.

  • התלהבות הצוות: האם ההחלטה מתכתבת עם התחומים החינוכיים שהצוות שלנו מחובר אליהם? דרגו מ-1 עד 10.

  • צורך חינוכי אמיתי: האם ההחלטה עונה על אתגר משמעותי שמערכת החינוך מתמודדת עימו? דרגו מ-1 עד 10.

  • ערך תקציבי: האם ההחלטה מובילה לפתרון שמנהלי בתי ספר ורשויות יקצו לו תקציב? דרגו מ-1 עד 10.


כלי למיקוד שיווקי בחינוך: צרו טבלת החלטה שבה כל אפשרות שיווקית מדורגת לפי ארבעת הקריטריונים. חפשו את האפשרויות עם הציון המצטבר הגבוה ביותר - אלו הן ההחלטות המתואמות ביותר עם הבידול השיווקי האופטימלי שלכם.


שלב 4: שתי שאלות המיקוד האסטרטגי לספקי תוכן חינוכי

כדי לחדד את הבידול השיווקי שלכם, התמודדו עם שתי שאלות מהותיות:

  1. "התוכן החינוכי שלנו מגיע לשיא איכותו כאשר..."

  2. "הערך הייחודי שאנחנו מביאים למערכת החינוך הוא..."

השאלה הראשונה מתייחסת לתנאים שבהם התוכן והשירותים שלכם באים לידי ביטוי מיטבי. השאלה השנייה מגדירה את ההבטחה השיווקית הייחודית שלכם למערכת החינוך.


אסטרטגיית בידול שיווקי: הפכו את התשובות לשאלות אלו למסרים שיווקיים מרכזיים. השתמשו בהם בכל נקודות המגע עם מנהלי בתי ספר ומקבלי החלטות במערכת החינוך.


שלב 5: ניתוח החלטות שיווקיות בשלושה מעגלי השפעה חינוכיים

בשיווק לבתי ספר ולמערכת החינוך, יש לבחון את ההחלטות דרך שלושה מעגלי השפעה:

  • מעגל השפעה ראשון - הכיתה: כיצד ההחלטה השיווקית תשפיע על חווית הלמידה בכיתה?

  • מעגל השפעה שני - בית הספר: כיצד ההחלטה תשפיע על התרבות הבית-ספרית והישגי המוסד?

  • מעגל השפעה שלישי - מערכת החינוך: כיצד ההחלטה תתרום לקידום מטרות החינוך הרחבות יותר?

כלי לשיווק אפקטיבי למערכת החינוך: פתחו "מפת השפעה חינוכית" המדגימה כיצד התוכן או השירות שלכם יוצר ערך בכל אחד משלושת המעגלים. זהו כלי שיווקי רב-עוצמה בפגישות עם מקבלי החלטות במערכת החינוך.


האם אתם מתמודדים עם אתגרי שיווק ובידול בפנייה לבתי ספר? האם התוכן החינוכי שלכם מתקשה לבלוט בים של ספקים? ספרו לי בתגובות על האתגרים השיווקיים שלכם, או צרו קשר לייעוץ אסטרטגי שיעזור לכם ליישם את מודל המצפן האסטרטגי בשיווק למערכת החינוך.

Home Desk Art

רוצים לקבל מידע על פוסט חדש? הרשמו כאן

החברים שלנו מקבלים בלעדיות, עדכונים ואיחולים לבביים ישירות לתיבת המייל שלהם

bottom of page